• „Co robić, aby wspomagać rozwój mowy dziecka?”

    Dodano 24 października, 2022 przez w Logopeda

    1. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, unikajmy zdrobnień i mowy dziecięcej. Mówimy wyraźnie, bez pośpiechu. Budujemy krótkie zdania, używamy prostych zwrotów. Modelujemy własny głos, aby zainteresowad dziecko, np.” „Co to?”, „Kto to”, „Jest!”, „Och!”, „Ach”…. itp

    2. Pytajmy lekarza, jeśli coś nas niepokoi w stanie zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego maleństwa. Dbajmy o jego górne drogi oddechowe i o uszy. Zwracajmy uwagę na to jak dziecko oddycha. Od najmłodszych lat uczmy dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się żuć i gryźć.
    3. Opowiadajmy i czytajmy bajki, baśnie. Niech nie martwi nas fakt, iż pociecha ukochała jedną z nich i prosi notorycznie o jej powtarzanie.
    4. Jeśli dziecko ogląda telewizję, to towarzyszymy mu w tym. Komentujemy wydarzenia pojawiające się na ekranie telewizora, rozmawiajmy na ich temat. Wybierajmy programy właściwe do wieku dziecięcego. Starajmy się, aby telewizor był włączany tylko okazjonalnie.
    5. Poszukajmy książeczek dydaktycznych zapoznających dziecko z różnymi tematami: zwierzętami, warzywami, owocami, kolorami, kwiatami, bogato ilustrowanymi opisami życia na wsi i w mieście. Nazywajmy przedmioty w nich zawarte i opisujmy sytuacje operując prostymi zdaniami. Cenne są też książeczki słowno –obrazkowe, podczas przeglądania których dorosły czyta tekst, a dziecko nazywa przedmioty w nich zilustrowane.
    6. Rysując, mówimy dziecku, co kreślimy –„ Teraz rysuje głowę. Tu jest nos, a to: oczy, uszy, usta, włosy…..”.
    7.Oglądajmy z dzieckiem zdjęcia i nagrania z uroczystości rodzinnych, wykorzystujemy je do wymieniania : imion, nazwisk, koligacji w rodzinie. Pytajmy pociechę: „gdzie ty jesteś?” , „gdzie ja jestem?” (ćwiczymy w ten sposób zaimki: ja, ty, on, ona, itp.)
    8. Recytujmy proste wierszyki, rymowanki, wyliczanki i włączajmy w zabawę gesty, ruchy, taniec czy rysunek –niech praca ta będzie dobrą, wspólną rozrywką, a nie -obowiązkiem.
    Na podstawie książeczki
    „Aby nasze dzieci mówiły pięknie ……….
    Opracowała Danuta Cuper
Komentarze zostały wyłączone.
close

error: Zawartość chroniona ! Content is protected !!

Informacja dotycząca ciasteczek (ang. Cookies)
Aby kontynuować przeglądanie stron tego serwisu prosimy o akceptację używania plików cookie.
Aby zmienić preferencje używania cookies należy zapoznać się z więcej informacji