12 i 13 grudnia w grupie „Słoneczka” i „ Żabki” logopeda przeprowadził z dziećmi zajęcia logopedyczne według opracowanego poniżej scenariusza. Dzieci chętnie współpracowały i bawiły się z logopedą co widać na załączonych zdjęciach.
Scenariusz zajęć logopedycznych
Temat: „ Zabawy ze zwierzętami”.
Cele:
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- doskonalenie koordynacji półkul mózgowych,
- poszerzenie słownictwa ( nazwy zwierząt),
- kształcenie uwagi słuchowej,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
Metody:
- metoda praktyczna ( wykonywanie czynności praktycznych),
- metoda słowna,
- metoda naśladowczo – zabawowa,
- metoda eksponująca ( np: pokaz obrazków),
- metoda aktywizująca.
Formy pracy:
- praca z całą grupą.
Pomoce:
- maskotki ( miś, kot ),
- obrazki ze zwierzętami,
- magnetofon, płyta CD z głosami zwierząt,
- kolorowe piórka,
- lusterka.
Przebieg zajęcia:
- ( wdech nosem – wydech ustami ),
- zdmuchiwanie piórek z dłoni.
- język do brody i do nosa,
- język od kącika do kącika,
- oblizywanie warg,
- nadmuchiwanie warg,
- cmokanie ustami,
- wypychanie językiem lewego policzka od wewnątrz,
- wciąganie policzków do środka,
- uśmiechanie się przez dłuższą chwilę.
Jestem mały poliglota,
Bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
Zaraz udowodnię wam.
Kotek miskę mleka miał.
Pyszne było miauknął
….,….,….
Piesek też by pewnie chciał szczeka głośno:
….,….,….
Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho:
..,..,..
Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym:
..,..,..
Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie:
…,…,…
Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie:
…,…,…
Jak to dobrze kumie, kumie,
Że ktoś po żabiemu umie.
- naśladowanie odgłosów zwierząt przedstawionych na obrazkach,
- wybieranie jednego obrazka, nazywanie przedstawionego na nim zwierzątka i naśladowanie jego mowy.
- odtwarzanie nagrania głosów zwierząt kolejno dla każdego dziecka,
- pytanie, czyj to głos?
Logopeda śpiewa piosenkę i pokazuje odpowiednie ruchy, dzieci go naśladują.
Idzie kot do przodu, idzie kot do tyłu.
Klaszcze, bo mu jest wesoło.
Skacze, bo mu miło.
Miś wyszedł po miód do sklepu ( logopeda gra na bębenku, dzieci maszerują uderzając prawą ręką w lewe kolano i na odwrót ).
Następnie naśladują kupowanie miodu w sklepie, otwierają go, jedzą ( mniam, mniam- miś mlaska , poklepuje się po brzuszku i zlizuje resztki z pyszczka językiem).
Na podstawie literatury i pomysłów własnych opracowała – neurologopeda mgr Danuta Cuper.