Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące
w Zespole Szkół nr 1 w Godzieszach Wielkich.
wersja skrócona
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników naszej szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik szkoły/przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych naszej szkoły oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Słowniczek pojęć/ objaśnienie terminów używanych w dokumencie
§ 1.
1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia
2. Przez krzywdzenie dziecka powinno się rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny.
Rozdział II
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
§ 2.
Rekrutacja członków personelu szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. zasady stanowią Załącznik [nr1] do niniejszej Polityki.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
§ 3.
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem ustalone w szkole. Załącznik [nr 2] do niniejszej Polityki.
§ 4.
Właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, dziennik elektroniczny, aplikacja Teams); Załącznik [nr 3] do niniejszej Polityki.
§ 5.
1. Bezpieczeństwo online:
1) nie wolno nawiązywać kontaktów z małoletnimi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych;
2) w trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne ucznia powinny być wyłączone lub wyciszone, a uczeń może z nich skorzystać wyłącznie za zgodą nauczyciela.
§ 6.
1. Wychowawcy omawiają z małoletnimi zasady dotyczące bezpiecznych relacji,
a w szczególności zachowania niedozwolone. Niedozwolone są wszelkie formy agresji i przemocy małoletnich wobec innych i ich mienia. Załącznik [nr 4] do niniejszej Polityki.
Rozdział IV
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 7.
1. W celu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, powołuje się w szkole Koordynatora ds. standardów ochrony małoletnich (dalej „koordynator”).
§ 8.
1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu każdy pracownik ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo małoletniego
i niezwłocznie poinformować o zagrożeniu odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub inny lokalny numer alarmowy.
2. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. 3. Po zakończeniu interwencji i upewnieniu się, że małoletni jest pod opieką właściwych służb/osób pracownik, o którym mowa w ust. 2, dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń.
§ 9.
1. W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły/przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy pracownik ma obowiązek niezwłocznego udzielenia małoletniemu wsparcia (zgodnie z posiadanymi możliwościami/kompetencjami) i zadbania o jego bezpieczeństwo.
2. Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust.1, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń.
§ 10.
1. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego:
2. Plan wsparcia, powinien zawierać w szczególności wskazania dotyczące:
1) podjęcia przez szkoła działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
2) wsparcia, jakie szkoła zaoferuje małoletniemu;
3) możliwości uzyskania pomocy poza placówką.
§ 11.
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje Zespół interwencyjny.
2. Zespół interwencyjny sporządza plan wsparcia dziecka, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3. Plan wsparcia małoletniego jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
§12.
1. Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego; zawiadamianie sądu rodzinnego: Załącznik [nr ] do niniejszej Polityki
§ 13.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się Kartę interwencji. Kartę załącza się do indywidualnej teczki małoletniego lub teczki pomocy psychologiczno-pedagogicznej małoletniego.
2. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
3. Za monitorowanie sytuacji oraz realizacji planu wsparcia małoletniego doświadczającego krzywdzenia odpowiada wychowawca małoletniego.
Rozdział V
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
§ 14.
1. Dyrektor szkoły wyznacza koordynatora/koordynatorów jako osobę/osoby odpowiedzialną/odpowiedzialne za prowadzenie przeglądu i aktualizacji Standardów ochrony małoletnich w placówce.
Rozdział VI
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
§ 15.
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest dyrektor szkoły.
Rozdział VII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 16.
1. W szkole udostępnia się dwie wersje „Standardów ochrony małoletnich”:
1) wersję „pełną”,
2) wersję „skróconą” – przeznaczoną dla małoletnich,
2. Wychowawca na pierwszym spotkaniu z rodzicami informuje o miejscu zamieszczenia dokumentu. Rodzice zapoznają się z jego treścią. Formą potwierdzenia jest podpis na protokole zebrania z rodzicami.
Rozdział VIII
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
§ 17.
1. Każdy pracownik ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu, a następnie przekazania informacji dyrektorowi szkoły i dokonania wpisu w rejestrze zgłoszeń
Rozdział IX
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
§ 18.
1. Osoba, która przyjęła ujawnienie lub podjęła informację dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń. Rejestr przechowywany jest w szafce zabezpieczonej przed dostępem osób nieuprawnionych w sekretariacie szkoły/placówki.
Rozdział X
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi.
Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi
§ 19.
1. Małoletni mają obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad
i norm zachowania.
2. Małoletni uznają prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Niedozwolone jest naruszanie praw innych, w szczególności dyskryminowanie ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
3. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec innych osób nie narusza ich poczucia godności i wartości osobistej. Małoletni zobowiązani są do respektowania praw
i wolności osobistych innych, ich prawa do własnego zdania, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach przyjętych w szkole norm i wartości.
4. Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.
5. Kontakty między małoletnimi powinno cechować zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość, życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
6. Małoletni mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
§ 20.
1. Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi:
1) małoletni/wychowankowie nie mają prawa stosować agresji słownej, fizycznej i psychicznej w stosunku do innych małoletnich. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród małoletnich nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Małoletni uczniowie mają obowiązek informowania pracowników szkoły o wszelkich formach agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej;
2) małoletni/wychowankowie powinni, w miarę możliwości, zapobiegać aktom agresji i wandalizmu,a także, w miarę możliwości, wspierać osoby dotknięte przemocą;
3) małoletnim/wychowankom, nie wolno przynosić do szkoły i posiadać na jej terenie, żadnej broni, noży i innych ostrych narzędzi, oraz substancji zabronionych (papierosów i e-papierosów, alkoholu, substancji psychoaktywnych, napojów energetycznych);
4) zabronione jest nieuzasadnione, bez zgody osoby prowadzącej zajęcia opuszczanie sali, jak również wyjście poza teren SZKOŁY.
5) celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć w szkole, zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu są zabronione.
§ 21.
Zachowania niedozwolone, w relacjach między uczniami: niedozwolone jest stosowanie agresji fizycznej, słownej i psychicznej, w szczególności:wszelkie formy bicia, popychania, uderzania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania plotek i obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania, kradzieży, szykanowania i znęcania się.
Rozdział XI
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
§ 22.
1. Szkoła zapewnia najwyższe Standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Szkoła/przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
§ 23.
1. Pracownikowi szkoły/przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów lub innym osobom trzecim, utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówek bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego.
§ 24.
1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody.
Rozdział XII
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 25.
1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet:
1) szkoła/ przedszkole, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, zabezpiecza małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; przez zainstalowanie i aktualizację oprogramowania zabezpieczającego;
2) na terenie placówek dostęp małoletniego do Internetu możliwy jest:
a) pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych, lub innych zajęciach, na których wykorzystywane są techniki TIK.
3) w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, pracownik ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu;
4) w miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet w miesiącu wrześniu przeprowadza z dziećmi szkolenie dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu;
§ 25.
1. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami
w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie:
1) w zespole szkół wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci;
Rozdział XIII
Uwzględnienie sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 26. 1. W przypadkach opisanych w Rozdziale III i V, pedagog/psycholog prowadzi czynności we współpracy z nauczycielem współorganizującym kształcenie dziecka z orzeczeniem
o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub pedagogiem specjalnym.